Oceanis 31

Årets Båt i Europa 2009 i familjeklassen och en övertygande seger tog Oceanis 31. Båten bjuder på fler finesser och mer stil än någon annan i 30 – 32 fotsklassen, nykomlingar under 2009 inkluderade.

För skrovlinjerna svarar Groupe Finot. Den behövde de inte kompromissa med ett existerande skrov som med Oceanis 323/First 31.7. Jean-Marie Finot och Pascal Conque tog till bredden akteröver, gjorde förskeppet smalare och djupare än på föregångaren. Stäven är nästan upprätt och aktern är i takt med tiden utan överhäng.

Ruffdesignen skapade Nauta Design, som i dock inte lyckades lika bra som på de större Oceanismodelllerna – alltför stor rektangulär ruta har 31:an

Kölen är lätt som alltid på en fransk familjebåt, men bredden i vattenlinjen är större än förr. Ökad formstyvheten ska kompensera för mindre kölvikt var det tänkt. Rodret är stort och mer utbalanserat än på Oceanis 323, troligen i avsikt att få än mindre rodertryck, en egenskap familjer påstås efterfråga.

Partialriggen har enkla svepta spridare, vanten i skrovsidan då bara fock ingår i segelplanet. I förbigående minskar byggkostnaden för båten. Nackdelen är krånglig passage förbi vanten. Masten står på däck med mycket bred stagningsvinkel.

”Benetau har alltid haft fin finish och har det igen på 31:an.”

Sittbrunnen är helfin av flera skäl. Ett är att bänklängden är nästan ligglång, nästa är att rorsmanssätet inte bara är lyftbart utan har en gasfjäder som håller den öppen. En tredje finess är att ruffluckan viks in under luckgaraget och inte behöver stuvas. Dock är sargarna låga. Ratten är genialiskt vikbar för passage.

Inredningen är trevligt traditionell och praktisk: Akterhytt om babord, toalett mittöver, bakvänt kartbord om styrbord, vinkelpentry om babord, två längssoffor i salongen och en godtagbar förpik. Få lådor, grunda skåp, inga bokhyllor, beror på att man ville maximera salongsutrymmet.

Men i utförandet plockar Oceanis 31 poängen. Benetau har alltid haft fin finish och har det igen på 31:an. De mahognylika snickerierna, är de facto konstmaterialet Fine Teak. Men rejäla böjlimmade kantlister, rundade hörn, garnerade skrovsidor och samma material i kojfronterna, skapar en känsla av elegans och befriande få genvägar.

Kölkonstruktionen är som på alla Beneteau: Enkellaminat och innerliner under  vattenlinjen för stadga. Kölbalkar ingår i innerlinern och då denna är limmad mot skrovet bör styrkan klara grundstötning, även om innerlinern lär lossna. Skotten står i urtag i takinnerlinern, men är laminerade längs sidorna.

Seglingsförmågan är bättre än i förra favoriten 323. 31:an ligger lätt på ratten, förmedlar visst gensvar, är lättdriven, men ska styras för att hitta spåret. Friktion i styrningen fanns på testbåten, men styvheten duger, båten bar segel bra när vinden ökade till 6 m/sek. Oceanis 31 är lätt ligger högt på vattnet med påtaglig avdrift som effekt.

Plus

Fina former, lättdriven, bra detaljer

Minus

Järnköl, neutralstyrd, hög i vattnet


Oceanis 31

Längd ö a (skrov)               9,30 m

Längd v l                            9,10 m

Bredd                                  3,39 m

Djupgående                        1,80 m

Deplacement                      4 620 kg

Kölvikt (järn)                     1 385 kg

Stor + fock                         24,6 + 22,8 kvm

SRS                                     Saknas                               

Masthöjd                            13,35 m

Ståhöjd                               1,80 m

Motor                                 Yanmar 21 hk

Design                                Finot-Conq/Nauta Design

Tillverkare                         Beneteau, Frankrike

Tillverkad                          2008 – 2018 Tillverkat antal                   Okänt