Maxi 95

Kanske anade Pelle Petterson att Maxi 95 skulle bli en klassiker, den mest efterfrågade Maxin 25 år efter tillkomsten. Efter den flygande starten med Maxi 77 behövdes en uppföljare. Stora utrymmen och skapliga seglingsegenskaper gav önskat resultat.

Som på Maxi 77 byggdes ruffen och däcket ihop. Besättningen fick gå på rufftaket, men i gengäld blev utrymmet under däck stort.  Dubbelruff med rymlig skyddad mittsittbrunn, fast bord och rattstyrning markerade lyx.

Båtens höjd och volym maskerades med mörkblå ruffsida och mörka rutor. Maxi 95:ans skrov blev rundare än 77:an, fick nerbyggd köl, separerat roder och negativ akterspegel.

Första båten seglade i november 1973. Köparna fick en rymlig 32-fotare med åtta kojer, fin ståhöjd, stark motor, aktertoalett och stort pentry för måttliga 88 850 kr

”Finessrik bjässe till bra pris” blev min rubrik 1974 och vid en ny test 2000 var frågan om intrycket stod sig?

”Finessrik bjässe till bra pris”

Nja, blev mitt intryck. Båten har halvdant glid, måttlig acceleration och ingen roderkänsla. Ratten glappade och i slagen vände båten långsamt och behövde fullt roderutslag.

Maxi 95 seglar bättre i frisk vind och är erkänt styv. Den rör sig med tyngd och balanserar väl. Kurshållningen på kryss är också god. Räkna dock med att det fylliga förskeppet stoppar i sjö. Den goda styvheten beror på blyköl och låg tyngdpunkt.

Genuaskotningen är krånglig med vinscharna långt från rorsman. Autopilot eller lita en rask gast gäller. Genuan är tungskotad och fastnar på inre förstaget i slagen. Storskotet sitter dock väl till på det fasta bordet.

Trevligt är att man kan stå framför förstaget och att detta slutar i en ankarbox, där rulle till förstaget kan monteras under däck.

Stagningen är stadig med toppvant, undervant och inre förstag. Masten står på däck och vanfästena av järn går upp på däck. De rostar och spricker i godset. Illa är också att maststöttan var för tunn och trycktes ihop med mastbrott som följd.

1979 byttes den lätta Briandmasten till en kraftigare från Selde´n.

95:an uppgraderades 1977 från nr 555 som blev typgodkänd. Basinredning infördes 1976. Det stora förbättringen kom 1978 när slaget blev vitt och fick tejp istället för blå gelcoat. 1981 fick träinredningen högre finish och dynorna blev tjockare.

Maxi 95 gjordes i sprutat enkellaminat med basinredningen som uppstyvning. Bygget är kraftigt. Ändå tål Maxi 95 inte grundsmällar. Längsgående sprickor SB och BB kölparti, stävrör lossar, ligger i skum på äldre båtar, spackelfyllning under maststöttan, basinredet spricker under sittbrunnen och sprickor vid röstjärnen.

Utrymmena är fina för semester. 196 cm ståhöjd i ruffen, stort bord i salongen, sittplats för 8-10 personer, stor förpik, aktertoa och två bra kojer i akterruffen.

Maxi 95 är välutnyttjad, rymlig och trygg. Kvaliteten ökade med åren. Fixade brister höjer båtvärdet till fantasinivå. Men man köper mer boende än segling.

Plus

Rymlig sittbrunn många kojer, styv

Minus

Glapp styrning, tungseglad, måttlig kvalitet


Maxi 95

Längd ö a                     9,45 m

Längd v l                      7,80 m

Bredd                           3,20 m

Djupgående                  1,58 m

Deplacement                5 000 kg

Kölvikt                         1 600 kg

Segelyta                        48,0 kvm

Motor                           VP 23 hk

Konstruktör                 Pelle Petterson

Byggare                        Mölnlycke Marin

Byggd                           1973 – 1982

Antal                            ca 1 300 ex