Omega 36

1986 års mest köpa nya segelbåt var Omega 36. Drygt 50 båtar såldes det året på fina seglingsegenskaper, bra utrymmen och fina linjer.

Tanken med Omega 36 var att följa upp de mindre modellerna 30 och 34. Uppdraget till Ron Holland gick ut på att 36:an skulle segla ännu bättre. Därför blev skrovet bredare för ökad formstabilitet och vanten drogs in på däck för att kunna föra genua. Dock var självslående fock standard för enkel segling.

Skrovet har grunda U-formade och bäriga sektioner. Linjerna ger god formstyvhet och ett lättdrivet skrov med liten våtyta. Förskeppet är slankare än på tidigare Omegor. Dessutom blev kölen i bly med normalt djup och kort korda, men brett liv för högt rätande moment. Kölvikten utgör 36 procent vilket är normalt, men ändå lågt för en familjebåt med mycket segel.

”Rymlig snabbseglare”

Partialriggen har enkla, svepta vantspridare och masten går genom däck. Profilen är därtill kraftig för att klara höjden om drygt 17 m.

Sittbrunnen är bred och rymlig och hade rorkult som standard för att hålla ner priset. Flera 36:or försågs dock med ratt för att spara plats.

Inredningen erbjöds i tre versioner. Alt 1 hade en stor och en liten koj i aktern och kartbordet i gången. Alt 2 var med två lika stora kojer i aktern och fortsatt med navigatören bakom toaletten. I alt 3 bytte toalett och kartbord plats för större salong.

Salongen har U-soffa om babord för fri passage på styrbordssidan till förpiken. Durken är höjd 2 cm här och masten står i bordets framkant. Förpiken har skjutdörr för avskildhet.

Utförandet är i mahogny, med svarvade kantlister, nåtad durk och massivträ i överskåpen. Men dimensionerna är relativt klena och vissa hörn är skarpa.

Uppbyggnaden är i sprutat enkellaminat med basinredning som uppstyvning. Skotten är bultade mot en fläns, inte laminerade.

Kölen är nerbyggd och har bottenbalkar. Basinredet ger ytterligare styrka, men rapporter anger ändå att bottenstockarna släpper vid en grundsmäll. Viktigt vid köp är att röstjärnsbyglarna har bytts, de första gick av i svetsen. 

Seglingsmässigt är Omega 36 lättvindsbetonad, snabb och rolig med fin acceleration, bra driv, direkt roderkänsla och förnämlig styrverkan. Balansen är utmärkt och rodertrycket gott. 36:an är lugn i rörelserna, men också alltför ”topptung”, tyckte jag i testet 1990.

Plus

Snabb, självskotfock, stor sittbrunn.

Minus

”Topptung”, svag botten och röstjärn


Omega 36

Längd ö a11,00 m
Längd v l9,15 m
Bredd3.36 m
Djup1,70 m
Vikt5 360 kg
Blyköl1 930 kg/36 %
Stor + genua 181 kvm
Masthöjd17,30 m
Ståhöjd1,84 m
DesignRon Holland
LYS1,23
MotorVolvo Penta 28 hk
ByggareBr. Börjesson, Bjästa
Byggd1986 – 1991
AntalCa 200 ex
Nypris 1990566 500 kr
Begagnatpris 2005Ca 800 – 875 000 kr