Kings Cruiser 33

Trots nästan 40 år efter sin tillkomst var en King’s Cruiser 33 fortsatt ett kap. Skälet var att priset låg under 300 000 kronor, att byggkvaliteten är kalas och utrymmena fina för en båt från den här tiden.

Pappa till King’s Cruiser 33 är Pelle Petterson och det syns. Blå bård på skrovsidan, svart mast och relingslist, mörka rutor i sidan och flushdäck doftar design lång väg. Stilen testade Pelle först på motorseglaren Telfa 29, som floppade, men stilen köpte Åbo Båtvarv när de beställde båten. De anammade bården och insåg att en härlig havskryssare istället för tröga motorseglare som Finnclipper, kunde bredda programmet.

Planen var att bygga en rejäl båt med spännande utseende och fin fart, som även var trygg och rymlig. Skrovet blev brett med smalt akterskepp, RORC -bula midskepps, negativ akter och fallande stäv. Tyngdpunkten hamnade lågt via djupt skrov och ganska låga fribord. Köl i järn var standard och bly var tillval.

Idag känns båten förvisso låg, men det störde inte köparna, som sökte en rymlig familjebåt för högst 300 000 kronor. De såg på Arabesque 32, Willing 31, Maxi 95, men föll för King’s Cruiser 33.

De fick en båt med mastheadrigg och stor genua, inre förstag och kort mast på kölen. De klassiska Barlowvinscharna fungerade, men skrek på fett till lagren. Däcket är nästan flush med låg ruff utan rutor som på Maxi 77. Räckverket runt masten känns också igen

Sittbänkarna är hela 2,28 meter långa och brunnen djup med heltrygg känsla och med storskotet ur vägen på rufftaket är båten nästan modern. Bridgedäck är 70-tal, men praktiskt för servering och ingen lös lucka behövs heller för öppningen i sjö.

Invändigt möter du en gammaldags, smålyxig salong i mörk mahogny. De mörka sidorutorna är dock enda ljusinsläppet. Klädseln i tak och på skrovsidor är i limmad matts som glipade på vissa ställen ombord på testbåten.

Planlösningen bjuder på fem kojer, men ingen har full ligglängd. Stickkojen om styrbord är störst. Förpiken är smal fram och bäst för barn. Ståhöjd om 1,82 m finns bara vid nergångsluckan, pentryt är lågt, bakåtvänt och saknar stång vid ugnen. Men U-soffan och långkojen mittemot klarar sex personer till bords.

Byggtekniskt råder god kvalitet med handupplagt enkellaminat kollat av Lloyds och med balkar i form av stringers i skrovet för vridstadga. Även gelcoaten har hög standard (NGA) och glänste ännu.  Laminerade skott, kollisionsskott i fören och basinredning är ”overkill”, men gör gott i busväder.

Klippet i klassen!

Vid detta nya test av King’s Cruiser 33 rådde svag vind, men likväl märktes den tunga roderkänslan som jag anmärkte på redan 1972, typisk för Pelles båtar. ”Felet” är att nedre halvan av rodret är utbalanserat. Från förra testet vet jag att 33an satte med skön tyngd i sjö, den pressade sig fram med kraft. Styvheten gillade jag också.

Motorn i testbåten 2010 var en Yanmar på 19 hk isatt 1996, högljudd, skakig och otrivsam.

I mycket är King’s Cruiser 33 en präktig båt, tung i gången, trygg och byggd med god kvalitet. För pengarna ger den mer än jämnstora Maxi 95.

Plus

Rymlig, flotta profil, djup sittbrunn

Minus

Mörk interiör, högljudd motor, tung på rodret


King´s Cruiser 33

Längd ö a         10,24 m

Längd v l           8,00 m

Bredd                 3,12 m

Djupgående      1,72 m

Vikt                    5 370 kg

Kölvikt               2 030 kg

Stor + genua    54,8 kvm

SRS                     Saknas

Masthöjd          Ca 14,5 m

Ståhöjd              182 cm

Motor                Yanmar 29 hk

Konstruktör      Pelle Petterson

Tillverkare        Åbo Båtvarv, Finland

Tillverkad          1972 -1978

Antal                 Ca 150 ex