Delphia 33

”Klassens ljus” kallade jag Delphia 33 i stortestet mot andra 33 – 35-fotare. Slutsatsen blev att 33:an är bästa köpet i klassen – mest prisvärd av familjebåtar kring tio meter.

Skrovet är kortast i klassen, ändå känns båten stor ombord. Skälet är att friborden är höga. bredden stor och utdragen. Sittbrunnen börjar där båten slutar och överbyggnaden är högst och bredast i klassen.

Lanseringen skedde 2007 och båten nominerades till European Yacht of the Year i sin storlek. Den vann inte, men i testet i Båtnytt 8/2009 visade Delphia 33 att den är väl värd ytterligare en titt.

Skrovet är grunt och deplacementet är litet. Med sina 5 200 kg är Delphia 33 de facto lättare än X- 34 och även kölen är lätt – 27 procent. Blyköl fanns dock på extralistan och även djupt roder för ökad kontroll.

Sittbrunnen är lång, men bänkarna är smala, sargarna låga och bredden för stor – inget spjärn. Aktern är dock stängd vilket ger viss ökad trygghet. Äntring av eller i sittbrunnen får därmed ske över sargen. Ombordstigning fram går inte, rullen är ivägen, ankarbeslaget också.

Partialriggen har dubbla, svepta spridare, masten på taket och vanten intill ruffen. Stagningen är dyrare än vant i kanten, men ger genua och enkel passage på däck.

Partialriggen har dubbla, svepta spridare, masten på taket och vanten intill ruffen.

Inredningen är stor, ståhöjden allra bäst i klassen, alla kojerna är två meter eller mer, durkytan stor och bordet stort. Lösningen med L-soffan i salongen stjäl dock en sittplats.

Toaletten har full ståhöjd och stolen står praktiskt långskepps. Avskärmning saknas akteröver och skvätt uppstår när du duschar.

Pentryt är om styrbord, har ugnen närmast akterkabinen och diskhon i vinkel. Arbetshöjden var 80 cm på testbåten, men ändrades sedan till 90 cm.

Finishen är god. Khayamahognyn är andra sortering, men färg och struktur stämmer överens och ger högre kvalitetskänsla än på rivalerna. Lackfinishen är medel, men böjlimmade kantlister, bokhyllor i massivträ och möbelhörn i pentryt, behagar finishfrälsta.

Byggtekniskt har Delphia 33 sandwichlaminat med laminerade grunda bottenbalkar och skotten placerade i en recess i plastinnertaket. En ovanlig och praktisk lösning är att bordet går att fälla för att hålla rent under durkarna.

Standardmotorn var klen, 29 hk gick på 20 960 kronor extra, satt i testbåten och gav kraftig, lugn gång.

Baspriset var högre än för konkurrenterna, men standardutrustningen bättre i meningen mer omfattande varför en toppad Delphia 33 bara var marginellt dyrare (19 074 kronor) än en Bavaria 34.

Seglingsegenskaperna är utmärkta. Delphia 33 är pigg som en racer med förträfflig, direkt kontakt i ratten, överraskande god fart och superb manöverförmåga. Fin balans, bra seglingskänsla, liten svängradie. Dock gör båtens höjd och lätta köl, den svårstyrd i frisk vind. Inte ens blyköl, maxrevat och lösa skot, hjälpte mot uppskärningar.

Plus

Utmärkt seglare, rymlig, god finish

Minus

Bred sittbrunn, lätt köl, hög tyngdpunkt


Delphia 33

Längd                                9,95 m
Längd v l                           9,06 m
Bredd                                 3,47 m
Djupgående                      1,85 m
Deplacement                    5 200 kg
Kölvikt                               1 420 kg
Stor + genua                     62 kvm
SRS                                    Saknas
Masthöjd                           16,00 m
Ståhöjd                               1,95 m
Motor                                  Volvo Penta 19 hk
Konstruktör                        Andrzej Skrazt
Tillverkare                           Delphia Yachts, Polen
Tillverkningsår                    2007 –
Antal tillverkade                 170 ex