Bavaria 34/1999

När Bavaria 34 kom 1999 utgjorde den början för båtarna från den stora tyska, men då ganska okända båtfabriken. Med skapliga linjer, oväntad volym och lågt pris gick då ett sus i båtvärlden – hur kunde en så stor båt kosta så lite? För 697 000 kronor, fick köparna en stor, snygg båt med segel, rullfock, rattstyrning, teakbänkar och mahognyinredning.

Förklaringen var rationell utveckling och ännu rationellare tillverkning. Konstruktörerna J& J förstod dessutom att produktionsanpassa båtarna, medan fabriken synkroniserade inköp, detaljer och byggmetoder

För att få fin innervolym blev bredden 3,48 m bred och friborden höga. Och för att få ner priset blev kölen lätt och riggen låg. Deplacementet är litet till yttermåtten, bara 4 500 kg med 1 400 kg/30 procent i kölen. .

Sittbrunnen fick tvåmeters bänkar, hög sittposition för god sikt, rattstyrning och löstagbar lucka i aktersargen för enkel av och påstigning i hamn.

Storskotet är  ur vägen på rufftaket, men utom räckhåll för rorsman. Vilket är vanskligt. I byar, hög sjö, kan det inte slackas och broach bli följden. .

34:ans segel är enkla, i lätt duk och inte formstabila. Men formen är bättre och duken stabilare än på andra massbyggen.

Inredningen är lyckad tack vare att den är konventionellt planerad. Det betyder längsgående salongskojer, stort bord, vinkelpentry, bra kartbord, rymlig toalett akteröver och stor durkyta vid nergången, Beboeligheten är mycket god ombord.

Dock är kojerna 198 cm, pentryt 85 cm lägre och ståhöjden låga 1,82 m.

Finishen på inredningen är inte hög, men även en smaksak. Lackrinningar på maststöttan, medelgod porfyllning på skotten, olackade kanter stör finsmakare, är småsaker, som är ett resultat av snabb produktion och liten omsorg.

Allt trä är i billig Sapelimahogny och ingen större omsorg har lagts på att välja faner som matchar i färg och ådring.

Huvudskottet stod snett i testbåten, som en eftergift för rationaliteten.

Byggtekniskt har 34:an skrov med distansmaterial plus en innerliner med balkar. Kölbultarna är mycket kraftiga och brickorna ännu kraftigare.

Kvaliteten diskuteras ofta på Bavaria och vissa synpunkter finns bland ägare och fackfolk, men inga avgörande systemfel finns dokumenterade, som styrker ryktena.

Den begagnade testbåten hade inga synliga fel. Läriggen slackade inte, vilket tyder på vridstyvt skrov och bottenbalkarna var intakt trots grundkänning, rutor och luckor var täta.

De ”fel” som finns är grova ytor bakom ryggstöden, ingen topcoat på akterspegeln, utstickande genomföringar.

Seglingsegenskaperna duger. Bavaria 34 är ganska pigg, ligger lätt på rodret, balanserar väl, är tilltalande styv, gör god fart. Båten tar normal höjd och går lätt i sjö.

Seglingsegenskaperna duger. Bavaria 34 är ganska pigg, ligger lätt på rodret, balanserar väl, är tilltalande styv, gör god fart. Båten tar normal höjd och går lätt i sjö.

Samtidigt har 34:an stor avdrift, trots måttlig krängning och är småsvår att hålla fart på. Styrs den högt för höjd, stannar den snabbt och styrs den lågt för fart, vill den broacha. ”Vingelvinkeln” (Groove på seglarspråk) kändes liten. Att slacka i storen och godta sämre höjd är ett alternativ. Ett annat är Kevlarsegel och nerdraget storskot. Då avtar avdriften, farten hålls lättare och kontrollen ökar.

Finish är subjektiv, Sapelimahogny är inte lika vacker som Khaya, men fungerar lika bra. Vilket är Bavaria 34 i ett nötskal – en funktionell fabriksprodukt till lågt pris.

Plus

Rymlig, rattstyrning, lågt pris

Minus

Stor avdrift, Låg interiörfinish, okänslig styrning


Bavaria 34 1999

Längd                               10,35 m
Längd i v l                        8,45 m
Bredd                                3,48 m
Djup                                  1,85 m
Vikt                                    4 500 kg
Järnköl                              1 400 kg
Stor +genua                      59 kvm
SRS                                     0,982
Motor                                VP 2020 18 hk
Design                               J & J
Tillverkare                       Bavaria Yachts
Tillverkad                        1998 – 2002
Antal                                 Okänt