Hallberg-Rassy 310
Välkommet trendbrott var Hallberg-Rassy 310 vid sjösättningen, efter många stora modeller från ledande varv. Ett överkomligt Orustbygge kändes rätt 2009.
Bakom beslutet låg att HR 31 blivit 16 år, ett modernt skrov behövdes. Germán Frers ritade förskeppet racersmalt, reste stäven och gjorde botten flack som aldrig förr. Djup V-formad stäv blev kvar för bett på kryss, men kölen gjordes djup, kort, smal, försågs med bulb, rodret monterades frihängande och är djupt och effektivt.
Bredden i vattenlinjen är stor, friborden höga, aktern kort och öppen i mitten, med resultatet att båten känns boxaktig i linjerna på gott och ont. Vindrutan, blå snobbrand avbärarlist, ger dock igenkänning.
Partialriggen har dubbla, svepta spridare, toppvanten vid relingen och undervanten intill ruffen. Uppdelningen ger stor stadga, men innebär att genua inte kan föras och att passage på däcket blir trängre. Masten står på taket och långt bak för största fockyta.
Sittbrunnen har ligglånga bänkar, bra sarghöjd, lagom bredd och god sikt. Mindre lyckat är att rorkult på durken eftersom placeringen gör båten tung att hålla så fort kulten höjs. Visst förenklas äntring till badbryggan, men bångstyrighet för motor stör. Storskot på durken är oprakiskt, men skotbalk erbjöds som option.
Inredningen är stor och luftig tack vare att pentryt placerats i vinkel akterut om syrbord plus att diskhoarna lagts under sittbänkarna.
Vindrutans längd medför att vinscharna hamnar nära rorsman och sittbrunnen blir trång i slagen. Vinscharna är i underkant, men pressar priset.
Inredningen är stor och luftig tack vare att pentryt placerats i vinkel akterut om syrbord plus att diskhoarna lagts under sittbänkarna. Dessutom har varvet vågat flytta toaletten föröver och slopa kartbordet. Resultatet är mycket bra svängrum och bästa rymdkänslan i klassen. Akterhytten har ståhöjd i öppningen och samma kojmått som i en 34-fotare. Förpiken är likväl båtens bästa sovutrymme. Bordet är stort, dubbla takluckor, låga och stora rutor gör salongen ljus och luftig. Lösningarna är hämtade från HR 372.den
Finishen har klassisk HR standard med ljus, jämn, utvald Khayamahogny, porfyllda lackytor, perfekta passningar, infällda luckor och galler, vita ribbor på skrovsidorna, egendesignade handtag och konststen i pentryt.
Byggmässigt är HR 310 relativt rationellt gjord: Vinylester i ytterskiktet ökar tätheten, men sprutad ISO-polyester ger onödig vikt jämfört med vakuumnjicering. Riktat handlagt glas ingår dock och PVC för isolering och vridstadga. Skotten är laminerade och en rejäl limmad bottenram ökar vridstyrkan ytterligare.
Seglingskänslan är förträfflig, 310 kryssar med lätt tydligt rodertryck, ligger i vattnet, gör goda 6,6 knop på kryss i 10m/sek och känns styv och säker. Särskilt bra är greppet i vattnet, som innebar att jag seglade om en lättare 30-fotare från lä. På slör är farten minst bra, men fortsatt fin, vilket segern i klassen i friska Tjörn Runt 2009 visar.
Plus
God seglare, lång sittbrunn, stor salong
Minus
Rorkult på durken, högt motorljud
Hallberg-Rassy 310
Längd ö a 9,50 m
Längd v l 8,80 m
Bredd 3,18 m
Djup 1,80 m
Vikt 4 350 kg
Kölvikt (bly) 1 680 kg
Stor + fock 47,2 kvm
LYS-tal 1,15
Masthöjd 14,35 m
Ståhöjd 1,86 m
Motor Yanmar 22 hk
Design Germán Frers
Tillverkare Hallberg-Rassy Varv, Ellös
Tillverkad 2009 –
Bildkälla: https://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/hallberg-rassy-310/