Albin Nova
Vid ett begagnat- test av Albin Nova mot bland annat Omega 34 blev slutsatsen ”rymligaste snabbseglaren”. Anledningen är att denna Peter Norlin-ritade 33-fotare är större invändigt än en del konkurrenter och därmed bättre för familjesegling.
Uppdraget till konstruktören Peter Norlin våren 1980 gick ut på att skapa ett snabbt skrov med största utrymmena i klassen till lågt pris. Albin Marin hade kommit med fyra nya modeller vid denna tid, men behövde komplettera med en rejäl familjebåt mellan Cumulus och Stratus för att fresta framför allt Balladägare.
Skrovet blev därför brett, högt och djupt. Formen gav mer skrovvolym och därmed goda innerutrymmen. Vanten placerades i skrovsidan och båten riggades med kryssfock och med ovanligt lång kaltopp på den ca 14 m höga masten.
Strategin fungerade, serien till 1981 sålde snabbt slut. Mera segling, mera plats, starkare motor och högre rigg för måttliga ca 50 000 kr i mellanpris mot en Ballad, fick många att välja Nova.
Lågpristänkandet gav dock dito kvalitet och utförande. Det sista gäller särskilt de många båtar som såldes som ”nästan färdigbyggd”, där inredningen kom som byggsats. Olika handlag gav olika slutfinish.
1985 höjdes utförandet med alu-rutramar, bättre snits på trädetaljerna, tjockare dynor.
Bäst blev Nova 1988 -1991 när båten byggdes i Danmark. Danskbyggda Nova känns igen på blå dekorränder och tre sidofönster. Och invändigt på en akterkabin med skott och dörr vid akterkojen.
Inredningen är traditionell på Visbybyggena, halvmodern på de danska. Skillnaden består i att de danska har skott framför kartbordet med dörr för avskildhet till akterkabinen.
Vinkelpentryt i aktern har avställning och kylfack under bridgedäck. Diskhoarna är framför ugnen, men monterade tvärskepps för att få plats. L-soffan i salongen ger framkomlighet i salongen, toaletten är midskepps. Förpiken är rymlig, men även stickkoj i aktern är stor.
Toaletten är mörk och trång. Plasthandfat, lågt placerad klosett är andra nackdelar.
Pentryt har tvålågig ugn, kylfack under bridgedäcket, utdragslådor för bestick och fack för tallrikar. Danskbyggda båtar har bänkskivor i ljust laminat
Utförandet i Nova är halvdant. Pentryskottet har kraftiga lister och båtmässig stil. I övrigt är teaken flammig/billig med få lacklager. Plastlister och öppna stuvfack speglar också fabrikens mål att bygga billigt. Badrumsmatta i tak och sidor, är också enkelt.
Uppbyggnaden är rationell med sprutlaminat och Divinycell som distansmaterial. Danskbyggen har balsa i laminatet med ökad vridstadga. En låg innerliner utmed skrovet utgör kojfäste, men adderar även stadga. Skotten är bultade mot däcket och skrovet via en fläns. Praktiskt i produktionen, men knappast propert.
Kölen är nerbyggd, har goda radier och uppges inte ge skador vid grundstötning. Dock kan röstjärnsbygeln i plastkonsollen under däck spricka.
Seglingsegenskaperna är trevliga. Nova är lagom snabb trots fock och trygg med 40 procent av båtvikten i kölen. Båten är styv, lugn och tung i sjön, men är ändå angenäm att segla. Rodertrycket är rejält, men minskar med bra segel.
+ Rejäl seglare, god rymd, bra roderkänsla
– Lågt utförande, järnköl, svaga röstjärn
Data | |
Längd ö a | 9,87 m |
Längd v l | 8,00 m |
Bredd | 3,15 m |
Djup | 1,69 m |
Vikt | 4 400 kg |
Järnköl | 1 760 kg / 40% |
Stor + fock | 49,0 kvm |
SRS | 0,946 |
Masthöjd ca | 14,10 |
Ståhöjd | 1,88 m |
Konstruktör | Peter Norlin |
Byggare | Albin Marin, Mön DK |
Motor | Yanmar 18 hk |
Byggd | 1981-1991 |
Antal | Ca 500 ex |